Lustfyllt

Idag bestämde vi oss för att besöka ett fik vi hört talas om. Det skulle ligga en bit utanför Habo, och enligt de som varit där vara väl värt resan. Så, väl framme vid fiket som heter Lustfyllt, slår det oss att det ligger väldigt vackert utmed Vätterns strand. Vi går in och genast översköljs vi av den värme och kärlek som finns här. Det är patinerade möbler, två öppna spisar, säkert 5 meter i takhöjd, utsikt över vättern, tända ljus, vita tulpaner... Ja, helt perfekt för att framkalla varma känslor i hela kroppen. En mycket charmerande äldre dam välkomnar oss och förklarar för oss att det finns en fikabuffé för 80 kronor, och då får man ta hur mycket man vill av vad man vill hur länge som helst. Låter kanon tycker vi och sätter oss ned vid ett av de vitmålade borden.

Fikabuffén består av fyra olika sorters matbröd med ost, marmelad och smör. Det finns även morotskaka, kolakaka, kokostoppar, nötkakor, semlor, fruktsallad, chokladrutor... Ja, som ni förstår saknades där inget. Hemkokt saft, kaffe eller te är dryckerna som bjuds. Aldrig har jag känt mig så nöjd efter en fika, då allting smakade helt underbart, och att få sitta i denna miljö och njuta av godsakerna, gjorde att vi satt där i över två timmar. Den charmerande damen kom då och då förbi och frågade om vi ville ha lite mer kaffe eller om det var något annat som vi saknade. En stund så kändes det som att jag var barn på nytt och satt hemma hos farmor och drack saft gjord av rabarbern utanför fönstret och åt bullar gjorda på vetet från åkern på andra sidan vägen. En underbar känsla av att den plastförpackade Delicatobollen aldrig någonsin uppfunnits.

Öppetiderna är 11-17 lördagar och söndagar, så har ni vägarna förbi Jönköpingstrakten en helg, kör en omväg, och ta er tid att fika på det bästa fiket i Sverige. Ja, nu tog jag i, men jag kan inte tänka mig att det finns ett bättre ställe att ta en kopp kaffe på. Det kan omöjligt bli bättre än så här.



Ha en trevlig kväll!

Peter

 

 

Kommentarer
Postat av: Linus

Detta stället var helt underbart! Jag kan varmt rekommendera att åka dit!



Vilken underbar blogg du har!

2009-02-10 @ 21:05:17
Postat av: F.Ståhl

Nu har jag också varit där!

Rekommenderas varmt!

2009-02-26 @ 15:20:57
Postat av: Majken

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2012-03-18 @ 19:41:31
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0