Årets Kock

För någon minut sedan avslutades tävlingen årets kock på TV4. En timmes dreglande och drömmande över att kunna vad dessa kockar kan. Att göra en lysande rätt på bara 5 timmar med råvaror som man inte kände till innan, det blir jag imponerad av.

Årets vinnare var Viktor Westerlind som till vardags jobbar på Fredsgatan 12, Melker Anderssons högborg för fin gastronomi. På hedrande andraplats kom F12s kökschef, vilket kan föranleda till en och annan intrig bakom kulisserna kan jag tänka mig. Jag har inte ätit på F12 ännu, men då både guld och silverplatsen tilldelas kockar från denna restaurang, blir jag manad att åka dit och se vad som gör dem bäst i Sverige.

Vad som fick mig mest upphetsad under programmet, var när vinnaren visade hur han gjorde sin sej. Vakuumförpackad sej i mjölk, som sakta får bli varm i en cirkulator som håller 44 grader. Så underbart, så vackert, så tekniskt. Att det finns en sådan perfektion i hur man tillagar en fisk, gör livet lite roligare att leva. När skall jag tillaga fisk med sådan exakthet? Förmodligen aldrig, men det är väldigt roligt att titta på.

Om ni vill göra denna vinnarrätt, har ni receptet här. Ingenting för den som känner sig ovan i köket kanske...

Grattis Viktor, och lycka till med chefen!



Kommentarer
Postat av: Henke

Jag kan varmt rekommendera F12:s avsmakningsmeny. 4,5 tryfflar i min annars ganska mediokra guide av bästa restauranger i Sveriges vackra hufvudstadt.

2009-02-09 @ 12:04:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0