Söndagsmiddag

Några vänner kom idag på besök för en traditionell söndagsmiddag. Då jag fick en stor härlig emaljerad gjutgärnspanna från Le Creuset i julklapp, tänkte jag att det var nu hög tid att använda denna med någon form av gryta. Valet föll ganska snart på en Boef Bourgonion, då detta är bland det bästa jag vet. Jag har aldrig i varken champinjoner eller sidfläsk, utan vill hade så rena smaker som möjligt. En flaska bourgogne, högrev, lökar och morötter. Låt koka i 2-3 timmar, och njut sedan med ett potatismos gjort på potatis, grädde och smör.

Efterrätten bestod av en klassiker som jag kommer ihåg sedan barnsben. Cognacsinkokta päron med vispad grädde. Dock tog cognacen slut varför jag även var tvungen att ha i en skvätt amaretto, men det gjorde ju inte saken sämre. En härlig efterrätt är detta, som jag tycker avslutade denna måltid på ett värdigt sätt.

Jag var mycket nöjd med middagen, och extremt nöjd med grytan som den blev tillredd i. Jag har aldrig tidigare jobbat med emaljerade kokkärl, men jag måste säga att det var väl över förväntan. Det bränner inte fast, och är oerhört lätt att rengöra. Det man inte får glömma bort är att det en oerhört vacker skapelse, som har sett likadan ut sedan 1925 och där emaljen har livstids garanti. Det känns som att mormor visste jag hon gjorde när hon med sina 97 år på nacken valde denna gryta åt mig. Tack mormor, du är en underbar människa!



Sov gott!

Peter  

Kommentarer
Postat av: Bibbi

Låter underbart gott.

Får nog byta ut gjutjärnsgrytan mot

en emaljerad.Du får det att låta så enkelt att laga en god middag.

"snålvattnet" rinner till.

Ha det

2009-02-05 @ 09:19:15
Postat av: Henke

Hälsa mormor från Berglund! Berätta gärna för henne att Berglund numera har skor på sig, även när han går bort på middag.



Tack för superdupergod mat och en trevlig kväll i fredags.



Love ya

2009-02-05 @ 13:20:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0