Topp 5 Bästa Måltider

En av mina favoritfilmer, Ratatouille... Nej, det är det inte. Det är däremot High Fidelity med John Cusack i huvudrollen. Hans karaktär, Rob Gordon, gör hela tiden Topp 5 listor, vilket jag tänkte införa här. Topp 5 listor kan man göra hur många som helst inom mat. Det kan tex vara Topp 5 råvaror, Topp 5 maträtter, Topp 5 besvikelser osv. Nedan min första lista, och kanske den tyngsta, Topp 5 bästa måltider.

1: Esperanto, hösten 2004
Meny Maktub. Jag och min bror äter middag på restaurang Esperanto, som vi fått i tips av Gourmets chefredaktör. Jag mailade honom och frågade vart han tyckte att vi skulle gå, och han sade Esperanto, som jag vid den tidpunkten aldrig hade hört talas om. Jag tackar honom än idag för detta. Jag grät över bönorna med lardo.



2: Bon Lloc, hösten 2005
Meny Degustation. Jag och min vän Johan bokade in detta då vi hört att Mathias skulle stänga( 22 december 2005). Det fanns inte plats men vi fick stå på väntelistan, och sent på eftermiddagen ringde de och sade att de fått ett avbok.Mycket vin blev det den kvällen, då vi delade på en flaska champagne till att börja med.

Snacks
Ägg, kaviar, stekt rågbröd
Rom, mango salsa, halstrade havskräftor
Dilamm-gräslamm, chevre, paprika
Ljummen parmesan sallad
Blom granité
Bakad färskost, vit choklad, körsbär
"88:an"
Nötcreme

3: Esperanto, våren 2008
Meny Esperanto. Jag och min bror igen. Tidigt den morgonen åkte vi ut till Bro Hof, där vi åt frukost, lunch samt spelade en runda golf. Otroligt trevlig bana, om än inte lika äkta som Sand Golf Club. Vi återvände till stan och gick sedan till vår favorit restaurang, Esperanto. Vi tenderar att återkomma hit, jag och min bror Anders. Och jag tenderar att gråta över något rätt, denna gång vårgröten.




4: Oaxen, sommaren 2007
Avsmakningsmenyn. En sommarkväll tillsammans med min tilltänkta, Linda, satte vi oss till bords. Maten var väldigt bra, men det som var bäst var hela upplägget. Vi bodde på deras lilla båt som låg nedanför restaurangen, där de även serverade frukost på morgonen efter. Skärgården och solnedgången som utsikt, min älskade på andra sidan bordet och härlig mat. En hyfsad kombination för att det skall bli en lyckad middag.



5: Jean-Georges, våren 2008

Avsmakningsmenyn. Detta ställe ligger i New York, uppe vid Columbus Circle. Det var då rankat 17 i världen, så förhoppningarna var mycket högt ställda. Inredningen var helt perfekt, servicen den bästa jag varit med om, och maten var även den mycket bra. Detta var min och Lindas förlovningsmiddag, så även denna inramning var helt ok. Man blev verkligen behandlad som en kunglighet.

Kommentarer
Postat av: Linda

Mmm, det var mysigt :)

2009-01-05 @ 10:35:06
Postat av: Joel

åååå klassiskt med en topp 5 lista. underbart. Hoppas att man kan uppleva en middag tillsammans som tar sig in på listan.

2009-01-05 @ 18:03:06
Postat av: Joel

High Fidelity.!!??? nää inte riktigt min favvo rulle direkt. men men..

2009-01-05 @ 18:04:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0